top of page
Boekpromotie

Boeken promoten in de klas

Een boek promoten in de klas kan op diverse manieren. Je kunt een thematafel of boekentafel maken waarop je nieuwe boeken introduceert. Een tip hierbij is dat je boeken kiest die goed aansluiten bij jouw eigen klas. Recente boeken passen meestal goed bij de belevingswereld van kinderen. Verder is het belangrijk om een zo'n divers mogelijk aanbod te hebben als het gaat om type boeken. Kies voor zowel non-fictie als fictie, waarbij je ook onderscheid maakt tussen prentenboeken (ook in de bovenbouw!), boeken om zelf te lezen en poëzie. 

Daarnaast kun je boeken promoten door een boekpresentatie te houden. Dat is vaak de meest effectieve vorm. Een tip hierbij is dat je een boek kiest dat jij zelf erg goed vindt of kies een boek uit waarvan jij denkt dat een (of meer) van de kinderen in je klas er in geïnteresseerd is. Hoe enthousiaster jij dit doet en echt weet te vertellen wat jij goed vindt van het boek, hoe meer kinderen je kunt motiveren.

Een boek promoten in de klas is meer dan alleen een boek laten zien en daar over vertellen. In onderstaand stappenplan vind je praktische tips om boeken te promoten in jouw klas

​Voorbereiding

  • Kies altijd een boek dat qua niveau, leeftijd en interesse past bij jouw klas of bij een of meerdere specifieke leerlingen.

  • Kies een boek dat past bij de belevingswereld van jouw kinderen.

  • Varieer in genre.

  • Kies ook eens een boek dat specifiek past bij de zaakvakken.

  • Kies een pakkend stukje tekst om voor te lezen. 

  • Maar kies vooral een boek waarover jij enthousiast kunt zijn!

Tijdens

  • Laat het boek zien aan de klas. Dat kan de voorkant zijn waarbij je inzoomt op de schrijver, op de titel of op de illustratie.

  • Ga in gesprek met de kinderen. Kennen ze het boek al? Kennen ze de schrijver al? Herkennen ze de illustratie wellicht uit een ander boek?

  • Vertel vervolgens kort waar het boek over gaat. Ga vooral in op wat jij van het boek vindt en waarom.

  • Lees het uitgekozen fragment voor.

Na

  • Vraag de leerlingen wie het een leuk boek lijkt en waarom.

  • Leen het boek uit aan degene die het leuk lijkt. Als er meerdere kinderen nieuwsgierig zijn kun je de kinderen eerst even door het boek laten bladeren en daarna een keuze laten maken. Als er nog steeds meerdere geïnteresseerd zijn, dan houd je bij wie het leest en wie daarna het boek mag lezen.

bottom of page