Hanneke Siemensma
Hanneke Siemensma is illustrator van prentenboeken en kinderboeken. Inmiddels heeft ze meerdere boeken geïllustreerd en al twee bijzondere prijzen mogen ontvangen. Daarnaast zijn veel van haar boeken vertaald naar onder andere het Duits, Frans, Italiaans, Engels en Chinees. Iets waar ze trots op is. Nog iets waar ze trots op is, is de bijzondere nominatie die het boek 'Kleine wijze wolf' kreeg. Een boek dat ze samen met haar man maakte. 'Kleine wijze wolf' werd als eerste Nederlandse prentenboek ooit genomineerd voor de belangrijke Britse Kate Greenaway Medal.
Een van de prentenboeken die ze heeft geïllustreerd is het prachtige 'De haas zonder neus' dat in 2022 een Zilveren Penseel kreeg. Een ander bijzonder boek is 'Gedachten denken'. Ook dit boek kreeg een Zilveren Penseel, en wel in juni 2023. Kortom, ondanks dat Hannekes werk nog enigszins beperkt lijkt, timmert ze al behoorlijk aan de weg. En hoe! In het juryrapport van de Griffeljury 2023 stond 'Door het gebruik van ‘droge’ materialen als kleurpotlood en houtskool lijken de tekeningen ogenschijnlijk eenvoudig, maar ze zijn dat niet. Er zit diepgang in en ze laten je steeds meer ontdekken in de onderlaag.' Dat zegt wel wat...​​
Na de studie Nederlandse letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam besloot Hanneke in de avond de opleiding beeldende kunst te gaan volgen aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Daar leerde ze de fijne kneepjes van het vak.
Haar debuut was in 2013, 11 jaar geleden. Toen kwam haar eerste prentenboek 'Snip' uit dat ze samen maakte met Claudia Lagermann. Daarna volgden nog andere prentenboeken in een ietwat andere stijl.
Hanneke haalt haar inspiratie overal vandaan. Vooral van buiten. Bij alles wat ze ziet komen een verhaal en de daarbij horende beelden naar voren. Die verhalen en beelden neemt ze mee om daar iets mee te gaan doen. Meestal begint ze vrij chaotisch. Door gewoon te beginnen worden langzaam de contouren duidelijker. Ze werkt daarbij het liefst met droge materialen: krijt, potlood en houtskool. Hanneke heeft dan ook een bijzonder handschrift. Ze zoekt altijd naar iets nieuws, nieuwe technieken en materialen en manieren om iets weer te geven en die ontwikkeling is zichtbaar in haar werk. Zelf zegt ze daarover: 'Anders wordt het te makkelijk en dan worden dingen een trucje en dat probeer ik altijd te voorkomen. Is wel hard werken, met vallen en opstaan'.
Het unieke van haar werk zit vooral in de diepere lagen in de eenvoud van haar illustraties. Want ze lijken eenvoudig, maar er zitten veel diepere lagen in en juist dat maakt het zo aantrekkelijk. Ook het kleurgebruik valt op en is vaak wat flets en zacht en daardoor enorm sprekend. De sfeer is misschien nog wel mooier en krachtiger dan je in eerste instantie denkt. Ondanks dat 'Snip' misschien wat buiten de boot valt, vanwege de vele kleuren (voornamelijk natuurtinten), is goed te zien dat de illustraties door Hanneke zijn gemaakt. De details, het dromerige aspect en de wijze van tekenen waarin het haast zwierige, 'vegerige', subtiele maar kunstzinnige en droge werk te zien is, is in al haar boeken terug te zien. Over een aantal boeken lees je hieronder meer.
Dat Hanneke Siemensma heel gedetailleerd kan tekenen en het kleurgebruik laat spreken laat ze onder andere zien in 'Snip' dat ze samen maakte met Claudia Lagerman. De op het oog wat donkere en bruine tinten spreken en vertellen een bijzonder verhaal. Een verhaal dat de kracht van vriendschap uitstraalt. Daarom was dit boek ook niet voor niets kerntitel van de Kinderboekenweek in 2018.
​
'De haas zonder neus' heeft ondanks de subtiele kleuren en bijzonder aparte wat donkere stijl een enorme warme sfeer. Doordat Hanneke hier meerdere technieken combineert en die soepel in elkaar laat overlopen, lijken de prenten soms bijna echt. Dat komt ook door de afdrukken van de bladeren op veel bladzijden terugkomen. De prent waarbij de haas zichzelf ziet in het water, is misschien wel het meest sprekend. Sowieso is de haas zelf sprekend, en dat terwijl de uitwerking heel subtiel en zacht is. Het verhaal in 'De haas zonder neus' wordt in dit boek misschien wel duidelijker of completer verteld in beeld dan in tekst.​
​
In 'Gedachten denken' dat Hanneke Siemensma maakte met Annelies Beck, vormen vooral de illustraties het verhaal. Alleen Noor valt al op met haar rode jurk en haar bruine haren. Ze start een gesprek in dit boek met de vraag 'wat zijn gedachten?' Aan de hand van een aantal vragen neemt Noor je mee het verhaal in. Vragen waar je over na moet en kunt denken, helemaal vanwege de illustraties die de gedachten ondersteunen. De illustraties zijn veelal in dezelfde tinten, rustig, aandoenlijk, krachtig en dromerig; precies passend bij een boek met wijze vragen waar je over na moet denken. Extra bijzonder zijn de vogels die af en toe terugkeren, die maken het een soort van af. En niet te vergeten, de bijzondere voorkant: ontzettend uitnodigend en dromerig ondanks de eenvoud die het uit lijkt te stralen.
​
Tot slot iets over 'Kleine wijze wolf', een prentenboek dat ze samen maakte met haar man Gijs van der Hammen. In dit boek vallen de juist subtiele, minder opdringerige illustraties op. Passende illustraties die sfeer uitstralen en krachtig zijn door het krijtachtige karakter, zonder veel flair of opvallende details. Kleine wijze wolf maakt een reis naar de koning in dit boek en tijdens deze reis zie je diverse landschappen die prachtig zijn weergegeven. Ook het gevoel van Kleine wijze wolf lijkt te spreken in dit boek door de illustraties.​​
​
Voor Hanneke zelf is 'Kleine wijze wolf' het meest bijzonder omdat ze dat prentenboek samen met Gijs, haar man, maakte. In 'Kleine wijze wolf' zit heel veel van Hanneke en Gijs en hun eigen wereld. Wat extra leuk is dat hun vaders terugkomen in de werkkamer van de wolf; de microscoop verwijst zowel naar de vader van Gijs, die bioloog was, als naar Hannekes eigen vader, die al zo lang als ze hem kent door een microscoop zit te turen en onafhankelijk onderzoek doet naar amoeben. In de wolf in zijn kamertje vol naslagwerken zit iets van hen allebei.
Je hebt al kunnen lezen dat haar eerste serieuze prentenboek het boek ‘Snip’ was. Haar laatst verschenen werk is 'Gedachten denken'. Binnenkort verschijnt een gloednieuw boek, namelijk ‘Zo’n dag waarop er niets gebeurt’. ​​​​Hanneke zou in de toekomst vooral nog een rijtje fijne prentenboeken willen maken die voor alle leeftijden mooi blijven.