Er zijn twee recensies geschreven bij het 'Ik-boek'; één door mij en één door mijn dochter. Handig, want het gaat om een soort dagboek voor kinderen en wie weet het beste hoe zoiets bevalt? Juist, het kind :-)
Marline (10 jaar)
Ik vind het goed dat je in dit boek op kunt schrijven wat je vond van vandaag. Zo denk je eigenlijk zelf na ‘oh ja, dit vond ik moeilijk’ en ‘dit vond ik leuk’. Zonder dit boek denk je eigenlijk minder vaak aan je gedrag en aan wat je leuk vond die dag. Ik vind ook dat je hier heel veel mee leert, want als je een tijdje bijvoorbeeld heel erg boos bent, helpt het boekje je ermee. Want in het boek staat bijvoorbeeld: ‘dat is niet erg, iedereen maakt wel eens foutjes’ en ik vind dat heel mooi gezegd! Er staan ook opdrachtjes in. Dat zijn echt hele leuke en leerzame opdrachtjes die je weer helpen als er iets die dag is gebeurd. En die opdrachtjes zijn gewoon heel leuk om te doen. Ik vind het fijn dat niet elke dag dezelfde opdrachtjes heeft. Verder ben ik heel blij dat zo’n boek bestaat! Er staan steeds hele rode grappige beestjes in, die helpen je ook met je dag invullen, en die maken het ook gezelliger. Ik vond het leuk dat er in stond ‘ik heb vandaag …(je mag er 4 dingen aankruisen en ik heb deze aangekruist en deze was ook nog eens grappig namelijk: )een scheet gelaten en een keer een olifant geknuffeld’ Ik vond het ook leuk dat ik en mijn moeder allebei een handtekening moesten zetten ( en het was ook nog eens een leuke handtekening! )Als ik een cijfer aan dit boek moest geven geef ik het een 9.2!!!
Hanneke
Dit ‘Ik boek’ onderscheidt zich van andere dagboeken, doordat je als kind op een positieve manier aan het denken wordt gezet over je emoties, gevoelens en gedrag. Zie het als een reflectiedagboek voor kinderen dat helpt om kinderen beter met bepaalde dingen om te gaan en dat nog eens extra benadrukt wat je al goed doet of goed kan. Het boek is verdeeld in drie delen: groei, emoties en geluk, waar de opdrachten goed bij passen. Elke dag, die je wilt invullen, bestaat uit ruimte om op te schrijven wat je leukste momenten waren die dag. Dat is op elke bladzijde hetzelfde. De andere opdrachtjes in dit boek zijn verschillend. Zo kun je ook invullen wat je spannend vond, wat je wilt oefenen, wat minder leuk was, welke foutjes je hebt gemaakt of waar je moeite mee had. Daarnaast kun je een van de grappige rode figuurtjes omcirkelen die aangeven hoe je je die dag voelde. Heel gevarieerde en belangrijke dingen om over na te denken. Daarnaast is het ook nog eens erg overzichtelijk vormgegeven. Hoewel af en toe de verhalen net niet op de stippellijntjes of in de blokjes zullen passen bij kinderen die erg groot schrijven of heel veel willen vertellen.
Doordat het boek een inleiding heeft waarbij ook de ouder wordt betrokken, kun je er eigenlijk niet omheen; je moet samen met je kind de tijd nemen voor dit dagboek. Het is en blijft een boek van het kind, maar de inleiding benadrukt dat je het niet alleen hoeft te doen. De auteurs sturen aan op begeleiding bij het invullen en gesprekken over het gedrag en de gevoelens van het kind; en dat is goed, want soms worden er dingen ingevuld die gesprekken meer dan waard zijn. Op die manier kan het kind makkelijker zijn of haar ei kwijt.
Het boek bevat meer dan alleen een overzicht van de dagen en de eerder genoemde inleiding. Er zitten ook andere opdrachten in, zoals het beschrijven of kiezen van de ‘superkrachten’ van het kind. Fijn dat er van tevoren veel aandacht uit gaat naar de talenten of krachten van het kind. Maar er zitten ook tips in om je blijer te laten voelen. Zo kun je je ‘gelukspier trainen’, ontdek je wat je ‘glimmers’ zijn en zijn er tussendoortjes waarbij kinderen twee dilemma’s voorgelegd krijgen. Extra leuk zijn de bijgevoegde stickers, die je bij de dagen kunt plakken.
Je kunt merken dat een van de auteurs een achtergrond in de psychologie heeft. Er zitten, voor wie er iets van weet, veel herkenbare punten in. Niet alleen de positieve dingen opschrijven van een dag, maar denk bijvoorbeeld ook aan de cirkel van invloed, de leerkuil en het leren omgaan met emoties. Er staat tussendoor ook regelmatig wat uitleg in korte stukjes tekst of in blokjes bij een dag; die extra informatie maakt het boek net even wat sterker. Soms is dat een tip voor het kind, soms een tip voor de ouders.
Al met al een fijn vormgegeven en leerzaam boek dat veel inzicht kan geven in het gedrag en gevoelens van een kind. Voor ieder kind heel fijn, maar extra fijn voor kinderen die een wat negatiever zelfbeeld hebben of het lastig vinden met emoties om te gaan.
Voor kinderen vanaf 6 jaar is het aan te raden dit boek samen in te vullen (ouder en kind). Vanaf een jaar of 8 kunnen kinderen dit boek zelf heel goed invullen. Uiteraard is het wel aan te bevelen als ouder regelmatig even het gesprek aan te gaan over wat is ingevuld, op aandringen van het kind of gewoon spontaan.
Schrijvers: Odette Koelewijn & Kyra van Ineveld
Jaar: 2024
Genre: dagboek/ doeboek
Leeftijd: 6-12 jaar
Uitgeverij: Vesper Kids