top of page

Rugzwemmen van Marc ter Horst

Een knap verrassend fictiedebuut waarbij misschien wel elke vorm van bespreking het boek te kort doet.

Dit zou een perfect voorleesboek kunnen zijn voor kinderen in groep 8 (en ouder) omdat je direct bij de start van dit boek meegezogen wordt in het verhaal; in het verhaal van Noor. Verder voel je als lezer meteen mee met Noor, wat de betrokkenheid bij het verhaal groot maakt. Het is Marc ter Horst goed gelukt om medepersonage van dit verhaal te worden.

De zomervakantie staat voor de deur en Noor heeft daar geen zin in. Al haar vriendinnen gaan naar het buitenland en zij moet van haar ouders naar een zomerkamp, om weer wat blijer te worden. Haar ouders vinden Noor neerslachtig, vooral omdat ze niet mee wil doen met allerlei klimaatprotesten die haar ouders organiseren. Haar ouders hebben een duidelijke mening over bijvoorbeeld vliegen en dat terwijl ze vroeger, zo blijkt later, zelf veel gevlogen hebben...Noor probeert er nog van alles aan te doen om thuis te mogen blijven, maar helaas, tevergeefs. Al vrij snel heb je met Noor te doen en zou je haar ouders eens flink wakker willen schudden. Niks helpt: haar moeder zet Noor af bij het station en dan neemt ze een drastisch besluit: ze stapt niet in de trein en vlucht naar haar lievelingsstrandje langs de Waal. De gebeurtenissen die volgen, moet je zelf maar lezen, maar een ding is zeker: ze maken dat je blijft lezen...

Dat Marc ter Horst kan schrijven weten we door zijn informatieve kinderboeken als Viruswereld, Het eigenwijze huisdierenboek en Palmen op de Noordpool. Zijn manier van schrijven is pakkend en de onderwerpen waar hij over schrijft zijn erg actueel. En juist dat doet hij ook in dit fictiedebuut: pakkend schrijven over deze thema's met toegankelijke taal die past bij deze tijd en een beetje luchtig. Ontzettend krachtig zelfs; het verhaal zit erg goed in elkaar, waarbij de titels van de hoofdstukken ook nog eens perfect passen bij elk hoofdstuk. Ze geven de kern goed weer.

Knap hoe Marc ter Horst zo veel actuele onderwerpen en informatie over klimaatverandering, de gevolgen van klimaatverandering voor de mens en het milieu combineert, zonder dat het storend wordt.

Recente blogposts

Alles weergeven