'De wonderverteller' is niet alleen een prachtig verhaal over 's werelds bekendste handelsreiziger, Marco Polo. Het is bovenal een betoverend boek dat de kracht van verhalen vertellen en het opschrijven ervan sterk benadrukt. Lida Dijkstra heeft een verhaal geschreven dat zowel jonge als volwassen lezers zal aanspreken, wat mede komt door de vorm van het verhaal: een verhaal in een verhaal. Soms is die scheidingslijn heel dun, maar veelal zijn de verhalen zeer duidelijk te onderscheiden door het donkerblauwe lettertype en het inspringen van de tekst.
De invalshoek die Lida Dijkstra gekozen heeft, is origineel. We lezen het levensverhaal van messer Marco Polo aan de hand van de verhalen die hij in de gevangenis vertelt aan medegevangene Rusichello, die de verhalen voor hem opschrijft, zo eind dertiende eeuw. Deze ontmoetingen worden geregeld door het meisje Topina (door Marco zo genoemd) dat in de gevangenis werkt en gefascineerd raakt door de reizen die Marco Polo maakte. Zelf is ze nog nooit haar geboortestad Genua uit geweest. Het mooie is dan ook dat het boek start vanuit haar; haar verhaal lijkt een leidraad te vormen en alle dingen die zij tussendoor beleeft, lijken een uitwerking te zijn van de effecten die de verhalen van Marco Polo op haar hebben. Haar eigen levensverhaal groeit door de verhalen die ze hoort van Maco Polo. Dat de reizen van hem naar het Verre Oosten avontuurlijk zijn mag duidelijk zijn, maar er zijn ook genoeg momenten in zijn reis die gerust saai of minder indrukwekkend genoemd mogen worden. Ook die momenten zijn onderdeel van zijn leven geweest. Aan alles merk je dat de reis die Marco Polo maakt, niet alleen een fysieke zoektocht is, maar ook een innerlijke reis naar zichzelf. En zo is het eigenlijk ook voor Topina, alles wat ze hoort, helpt haar bij haar eigen persoonlijke zoektocht.
De schrijfstijl is rijk en beeldend. Lida Dijkstra gebruikt haast poëtische taal die de avontuurlijke sfeer van het verhaal versterkt, zonder dat het te zwaar wordt; het maakt het verhaal juist toegankelijk en kloppend bij de tijd waarin dit verhaal zich afspeelt. Tussen de regels door voelt het alsof het boek een wijze les wil meegeven aan de hoofdpersoon, die zowel opgroeit als leert hoe zij haar eigen leven en dat van anderen vorm kan geven.
Al met al een meesterlijk verhaal en niet onbelangrijk is de opmerking van Lida Dijkstra: 'alles in dit boek is echt gebeurd, behalve de stukken die volslagen verzonnen zijn'. Je zou je namelijk af kunnen vragen welke onderdelen van Marco's verhaal kloppen en welke niet. Maar ondanks dat is dit een parel van de bovenste plank: adembenemend. Je waant je geheel in deze vroegere tijden, wat vooral te danken is aan de imposante schrijfstijl van Lida Dijkstra en de droomachtige, magische illustraties van Djenné Filla. Het boek bevat behoorlijk wat illustraties en dat is fijn, want die tillen dit boek absoluut naar een hoger niveau. De reizen en de wereld van Marco en Topina komen tot leven in deze schitterende illustraties. Het sfeervolle sobere en dan weer meer uitbundige kleurenpalet, de prachtige composities en fantasierijke verbeeldingen maken het boek helemaal af. Extra leuk zijn de wat kleinere illustraties bij de dieren die apart in bruine tekst uitleg krijgen. Wel jammer dat er niet bij elk dier een illustratie staat.
Bij uitstek een fijn voorleesboek voor kinderen vanaf een jaar of 12, maar ook zelf te lezen vanaf die leeftijd. Kijk wel of het past bij het kind, de taal kan soms best ingewikkeld voelen voor wat jongere kinderen. Je zou het zeker kunnen gebruiken in een groep 8 of eerste klassen (VO) als uitgangspunt om kinderen dingen te leren over onder andere eind dertiende eeuw en begin veertiende eeuw, over reizen in die tijd, over handel en over taal en schrijven. Er valt veel te leren in dit gehele boek.
Schrijver: Lida Dijkstra
Illustrator: Djenné Fila
Jaar: 2024
Genre: fictie
Leeftijd: 12+
Uitgeverij: Luiting- Sijthoff