'Wie zit in de gevangenis' is een leerzaam en informatief boek dat kinderen veel leert over het rechtssysteem in het algemeen.
Je krijgt in dit boek allerlei weetjes en informatie over misdaad en straf in diverse hoofdstukken voorgeschoteld op een toegankelijke en aantrekkelijke wijze. Allereerst worden een aantal belangrijke gebeurtenissen geschetst die van belang zijn geweest voor de ontwikkeling van het rechtssysteem; je gaat op reis door de geschiedenis. Vervolgens wordt op een pakkende wijze duidelijk gemaakt dat daders echt niet alleen mannen met lange baarden zijn. Daarna lees je meer informatie over de meest bekende straffen. Het hoofdstuk dat daarop volgt beschrijft best uitgebreid informatie over de gevangenis en ontsnappingen. Daarna volgt een soort samenvatting waarin afgerekend lijkt te worden met bepaalde mythen als het gaat om dieven. Tot slot lees je nog vier bijzondere criminele weetjes, waarna het boek afsluit met een woordenboek van de criminoloog.
Dat het boek sterk is opgebouwd, merk je al snel, want je heb informatie nodig uit eerdere hoofdstukken om de rest goed te volgen. De schrijfwijze is hierbij fijn, doordat de auteur het verhaal ook echt aan de kinderen vertelt vanuit een ik-perspectief en regelmatig verwijst naar eerdere informatie. Charlotte Colman legt de informatie goed en helder uit. Dat is met zo'n pittig haast wetenschappelijk onderwerp een gewaagde klus, waar ze als criminoloog goed in geslaagd is. Misschien dacht je altijd bij het woord positivisme alleen maar aan positief, aardig, of optimistisch zijn, maar als je dit boek gelezen hebt weet je dat dit woord eigenlijk iets heel anders betekent. Dit is een van de voorbeelden van begrippen die uitgewerkt worden in dit informatieve boek, waarbij je leert dat het rechtssysteem en dus ook criminologie nog best ingewikkeld is. Leuke bijkomstigheid bij al deze informatie is het feit dat Charlotte Colman, de auteur, regelmatig ook zelf te zien is in de illustraties.
De vormgeving past bij dit type boek en is aantrekkelijk, speels maar ook zakelijk. Je ziet veel grote kleurvlakken en strakkere beelden; het is heel feitelijk en aansprekend geïllustreerd door Stefanie van Hertem. De hoofdstukken, inclusief inleiding en het woordenboek worden gemarkeerd door grote rode bladzijden en de tekst is voorzien van veel illustraties en diverse interessante wist-je-datjes in een rode kleur. Die wist-je-datjes staan soms ook al in de tekst en vormen dan een mooie samenvatting van wat is beschreven. Andere keren bevatten de wist-je-datjes wel nieuwe informatie.
Bijna aan het eind van het boek word je aan het denken gezet door een aantal sterke vragen, waardoor een best moeilijk onderwerp toch gaat leven voor kinderen. Zo lees je de vragen: 'Wat zou ik het meeste missen als ik in de gevangenis zit?' en 'Welke straf zou jij geven aan iemand die een fiets steelt op school? '. Deze vragen kun je goed gebruiken om dit onderwerp bespreekbaar te maken of er in de klas lessen aan te verbinden.
Je merkt daarbij wel dat dit boek een Belgische oorsprong heeft, aangezien er soms wat taal gebruikt wordt die wij in Nederland niet of nauwelijks gebruiken en omdat er verwezen wordt naar de opleiding criminologie in Gent, Brussel en Leuven. Dat kan bij lezers uit Nederland de vraag oproepen of zo'n opleiding dus niet in Nederland gevolgd kan worden.
Het is al met al een leerzaam en informatief boek dat kinderen veel leert over het rechtssysteem in het algemeen (en dat in België). Met afwisselend veel en dan weer weinig tekst en regelmatig diverse illustraties is het een aantrekkelijk geheel.
Meest geschikt vanaf een jaar of 10. Vooral aan te raden als je meer wilt weten over gevangenissen en het rechtssysteem.
Mocht je nog niet uitgelezen zijn en nóg meer willen lezen over dit onderwerp dan kan ik je 'De zweetvoetenman' van Annet Huizing van harte aanbevelen.
Schrijver: Charlotte Colman
Illustrator: Stefanie van Hertem
Jaar: 2024
Genre: informatief
Leeftijd: 10+
Uitgeverij: Borgerhoff-Lamberigts