'Zomerwoud' verscheen al in 2013, maar is nu in een heruitgave opnieuw uitgegeven. Niet voor niets, want uitkomsten uit eerder wetenschappelijk archeologisch onderzoek veranderen wel eens door nieuwe onderzoeken en/of nieuwe technieken. En dat is wat er gebeurde met bepaalde kenmerken in dit oorspronkelijke verhaal, het klopte niet meer helemaal. De kern van het verhaal is hetzelfde, maar belangrijke details zijn wel anders en dus veranderd.
In dit boek lees je het verhaal van het meisje Alja, een jonge jager en de jongen Erkin, die we voor het onderscheid een boer noemen. Het mooie aan het verhaal van Alja en Erkin is hoe Linda Dielemans de jagers en verzamelaars en de boeren met elkaar in aanraking laat komen. Twee werelden die echt totaal anders zijn. Via Alja krijg je een goed beeld hoe haar stam leeft in het woud en via Erkin krijg je goed door hoe het leven in zijn dorp, op de hoogvlakte, is. Bij toeval ontmoeten de twee elkaar. Ze raken geïntrigeerd door hun verschillen én overeenkomsten als ze met elkaar proberen te praten. Want dat dat in het begin met handen en voeten gaat, is direct wel duidelijk. Dat er dus andere mensen in de buurt zijn, zorgt in beide kampen voor onrust. Al vrij snel bedenken beide groepen een plan, onafhankelijk van elkaar: iemand moet bij het andere volk gaan leven, de taal en gebruiken gaan leren zodat er over en weer meer begrip komt voor elkaar. Niet geheel verrassend dat Alja en Erkin degenen zijn die uitgewisseld worden. Tijdens al het nieuws wat zij leren, krijg je als lezer een goed beeld van hoe vreemd ze voor elkaar zijn en hoe het leven in beide groepen vorm krijgt. Je voelt dat het boek langzaam toewerkt naar een bijzondere omkering in het verhaal en die wending is verrassend. Het verhaal krijgt dan ook een spannend en indrukwekkend vervolg. Een vervolg dat je toch echt zelf moet lezen...
Linda Dielemans is uiterst bedreven in het beschrijven van verhalen uit vroegere tijden en in dit geval verhalen van 7000 jaar geleden. Je waant je echt in die wereld, voor zover dat kan en dat is dus uiterst knap gedaan. Je merkt aan alles dat ze gebruik maakt in haar verhaal van wat bekend is over deze tijd. Lastige elementen in het verhaal die misschien onbekend kunnen zijn bij lezers, worden haarfijn, maar vaak ook subtiel, verweven in het verhaal uitgelegd, zonder dat het als uitleg voelt.
Het verhaal is toegankelijk genoeg voor kinderen vanaf een jaar of 10, vooral voor kinderen die houden van verhalen in vroegere tijden. Toch zou dit juist ook een boek kunnen zijn waar kinderen vanaf een jaar of 12 nog in kunnen verdwijnen. De taal is passend genoeg en de wereld is er een om te kennen.
Schrijver: Linda Dielemans
Jaar: 2024
Genre: fictie
Leeftijd: 10+/12+
Uitgeverij: Moon