Een avontuurlijk boek dat je meevoert door de prachtige zinnen en mooie beschrijvingen van Groenland naar Noorwegen in de middeleeuwen.
Het boek start met de vondst van iets bijzonders door een vader en zoon, waarna het verhaal over de vondst in twee verhalen verder gaat die elkaar afwisselen: het verhaal over het meisje Auga en het verhaal over de schaakstukken.
De dertienjarige Auga groeit op in Groenland in de middeleeuwen en is het liefste met mannendingen bezig. Niet echt iets wat past bij die tijd. Daarbij komt dat ze niet in de verte kan kijken, maar juist van dichtbij heel veel details ziet. Ze maakt dan ook veel met haar handen van het ivoor dat haar vader en anderen meebrengen na de walrusjacht. Dat ze talent heeft, is wel duidelijk. Ze heeft een sterke band met haar vader, niet met haar moeder en gaat dan ook stiekem met haar vader mee het schip op als hij naar Noorwegen gaat, naar de koning en de bisschop. Uiteindelijk wordt ze ontdekt en na verloop van tijd wordt ze écht onderdeel van de bemanning op haar vaders boot. Die opbouw daarnaartoe is mooi uitgewerkt. De reis op zich is al spannend, maar in Noorwegen loopt alles anders en al snel blijkt dat Auga een belangrijke rol moet gaan spelen in het creëren en wegbrengen van een zeer bijzonder schaakspel. Een bezigheid en een tocht die niet zonder risico's zijn.
De beschrijvingen van gebeurtenissen en omgevingen zijn gedetailleerd en door het mooie rijke taalgebruik zie je alles goed voor je, ook al speelt het verhaal zich lang geleden af. Door deze mooie manier van schrijven word je nog meer onderdeel van het verhaal. Veel hoofdstukken worden ingeleid met een stukje dat je leest vanuit schaakstukken. De toegevoegde waarde van deze stukjes is niet heel groot. Soms is het even zoeken naar waar het over gaat, maar vooral de vormgeving van Sanne te Loo is bij deze stukjes prachtig. Niet alleen bij de inleidende stukken over de schaakstukken, ook door het hele boek heen. De grote en kleine illustraties zijn dromerig mooi en zijn heel passend bij de tijd en sfeer van dit verhaal. Ook de prachtige, kleine tekeningen aan het begin van een nieuw hoofdstuk zijn het noemen waard. Heel sierlijk en gedetailleerd.
Het einde van het verhaal is heel open, dat kan voor sommige kinderen teleurstellend zijn. Het is een einde dat vraagt om meer, maar door de terugkerende verhaallijn van vader en zoon én de toelichting achterin van Linda Dielemans is het toch een soort van af.
De auteur Linda Dielemans zou je kunnen kennen van haar boeken over de prehistorie, zoals Het lied van de vreemdeling of Brons. Dit boek gaat over een geheel andere tijd en speelt zich dus af in de middeleeuwen in Groenland en in Noorwegen. Ook voor dit boek heeft Linda Dielemans veel research gedaan. Achterin het boek licht ze toe hoe ze feiten uit de geschiedenis verweven heeft met elkaar en hoe de verzonnen gedeelten of personages hielpen er één geheel van te maken. Die verklaring is goed te volgen en lijkt ook logisch bedacht. Heel knap gedaan.
Commenti